VIDA

Kalender

sep
10
tirs
2019
Medicinsk Museion: Medicinens historie, i går, i dag, i morgen Medicinsk Museion
sep 10 kl. 17:30 – 18:45

Medicinsk Museion blev grundlagt af en gruppe københavnske læger i 1906. Medicinsk Museion indsamler og bevarer den danske medicinske kulturarv i bredeste forstand. Samlingen er relateret til hospitalsvæsenet, den primære sundhedssektor, sygepleje, forebyggelsesområdet, tandlægevæsenet, sundhedsforskning, medicinalindustrien, sundhedsuddannelserne, sær- og handicapforsorgen og sundhedsadministrationen.
Til vores besøg har vi bestilt en guidet tur til samlingen, hvor vi blandt andet skal se udstillingen ’Det indsamlede menneske’ der indeholder et større udvalg af Medicinsk Museions historiske samlinger af den menneskelige krop, indsamlet fra slutningen af 1700-tallet og frem til i dag. De ældste præparater stammer fra studiesamlinger af fostre, skeletter, knogler, organer og vævssnit.

Tilmelding via info@vida.dk senest d. 9. september 2019.

dec
5
tors
2019
Medlemsmøde på Dansk-Jødisk Museum og juleafslutning Dansk Jødisk Museum
dec 5 kl. 16:30 – 21:00

Museet er hovedmuseum for dansk jødisk kulturhistorie. Museets udstilling er en bred fortælling om jødisk liv i Danmark igennem 400 år, og viser en samling af dansk jødisk kultur, kunst og historie.
Museet er tegnet af den verdensberømte arkitekt Daniel Libeskind, som har taget udgangspunkt i et enestående træk ved dansk jødisk historie: at flertallet af danske jøder blev reddet fra nazismens forfølgelse af deres danske medborgere under 2. verdenskrig. Det er dette menneskelige engagement, som symboliseres i museets form, struktur og lys.
Efter vores besøg på museet vil der være julefrokost på et spisested i nærheden.

Tilmelding via info@vida.dk senest d. 30. november 2019.

feb
6
tors
2020
AFLYST – Få styr på dine dokumenter Kulturstationen Vanløse
feb 6 kl. 17:00 – 18:30

*AFLYST*

I dag skal man både kunne finde sine dokumenter, vide hvad de indeholder i forhold til GDPR, håndtere adgang til dokumenterne og gøre dem klar til at blive behandlet af robotter.
Lige fra modtagelse af en henvendelse, over sagsbehandling og endelig til arkivering eller kassation skal der hele vejen være styr på hvor dokumenterne er, hvem der har adgang til dem og hvad der er blevet gjort med dem.
Alt det kræver struktur – og den bedste måde at få struktur er at opmærke dokumenterne med kontrollerede og kvalitative metadata, men meget opmærkning er i dag manuel som er både tidskrævende og kræver et stort overblik.
På medlemsmødet giver Brian Jacobsen fra Taxon nogle bud på en automatiseret opmærkning der blandt andet kan anvendes i forhold til GDPR, sagsnumre, CPR/CVR. Der vil selvfølgelig også være live demo på forskellige systemer. Læs mere om Taxon på www.taxon.dk

Tilmelding via info@vida.dk senest d. 4. Februar 2020.

*AFLYST*

sep
28
man
2020
Generalforsamling og medlemsmøde MBK
sep 28 kl. 17:00 – 20:00

Vi lægger ud med et fagligt indlæg om videndelingens mange aspekter. Efter medlemsmødet afholdes generalforsamling. Under generalforsamlingen serveres en tapasanretning bestående af 10 komponenter med 1 glas vin, vand eller øl.

 

Tilmeldingsfrist: 23. september 2020 via info@vida.dk

okt
22
tors
2020
Københavns Museum
okt 22 kl. 16:15 – 17:30

Omvisning i det nye Københavns Museum – Fra overformynderi til moderne museum. Omvisningen tager os med bag kulisserne og givet indblik i det arbejde, der er gået forud for udstillingerne. Få indblik i nogle af de mange valg og ikke mindst fravalg som har fundet sted. Vi mødes ved indgangen kl. 16:15 – rundvisningen starter kl. 16:30.

 

Tilmeldingsfrist: 19. oktober 2020 via info@vida.dk

dec
3
tors
2020
Frihedsmuseet
dec 3 kl. 17:30 – 18:15

Tag med på en spændende tur gennem besættelsestidens Danmark, når vi besøger Frihedsmuseet, der er museet for Danmarks modstandskamp.

Tilmelding er lukket.

Juleafslutning Café Petersborg
dec 3 kl. 18:30 – 21:00

VIDA’s årlige julefrokost.

Tilmelding er lukket.

feb
24
ons
2021
Digitalt møde – Brug arkivet – Find dine gamle oplysninger på Rigsarkivet Digitalt møde
feb 24 kl. 17:00 – 18:00

Førhen var det ikke altid ligetil at søge om egne arkiverede oplysninger hos Rigsarkivet. Det krævede som regel, at man søgte særlig tilladelse og derefter enten selv gennemgik papirerne på læsesalen eller betalte for at få dem undersøgt.
Med den nye ændring af arkivloven er det nu både nemmere og gratis for den enkelte at få udleveret oplysninger som fødselstidspunkt, gamle eksamensbeviser og lægejournaler. Og det har givet markant mere travlhed på Rigsarkivet.

Vi har inviteret Enhedschef Allan Vestergaard til at fortælle om baggrunden for Rigsarkivets nye tiltag. I indlægget kommer vi bagom processen og får indsigt i, hvordan borgerne bliver serviceret og de hyppigste spørgsmål.

Dette møde afvikles via Teams og du får et link tilsendt når tilmeldingsfristen er udløbet.

Tilmeldingsfrist: 22. februar 2021 på info@vida.dk.

mar
17
ons
2021
Digitalt møde – RPA- Automatisering af arbejdsgange – robotautomatisering Digitalt møde
mar 17 kl. 17:00 – 18:00

Kan robotter erstatte mennesket?
Med Robotic Process Automation (RPA) er svaret “Måske”.
RPA er en softwareløsning, der imiterer almindelig medarbejder-adfærd i virksomhedens IT-systemer gennem softwarerobotter eller Virtual assistance. Disse kan logge ind, indtaste, indsamle information, strukturere data og meget mere, gennem samme interface, som medarbejderne bruger.
Forskellen er dog, at de gør det 10 gange hurtigere end deres menneskelige kolleger og arbejder 24/7 uden at gå på kompromis med kvaliteten. RPA har været undervejs længe, men først indenfor de seneste år er teknologien blevet tilgængelig og gennemarbejdet nok til at indfri det store forbedringsarbejde, der ligger i at automatisere rutineprægede, gentagne og manuelle opgaver.
Ved at bruge RPA frigøres ressourcer i organisationen til mere værdiskabende opgaver, mens de nyeste undersøgelser peger på, at virksomheder der helt melder sig ud af denne teknologiske transformation risikerer at blive udkonkurreret i markedet.
Vi har inviteret Michael Fray, der har arbejdet med automatisering af arbejdsgange i mange år – de seneste år ved brug af RPA, til en snak om RPA, hvordan en robot virker.

Tilmeldingsfrist: 15. marts 2021

Mødet afholdes via Teams og du får et link tilsendt, når tilmeldingsfristen er udløbet.
Link til tilmelding: info@vida.dk

apr
8
tors
2021
Digitalt møde – Records management i en krisetid Digitalt møde
apr 8 kl. 17:00 – 18:00

Det er nok ikke gået nogens næse forbi at COVID-19 pandemien har sat sit præg på vores arbejdsgange på den ene eller den anden måde. Hvad end det er kampen med at få systemerne til at fungere med internettet på hjemmearbejdspladsen eller forhøjet risiko ved at behandle data på private bredbånd og bliver vores data digitaliseret, arkiveret og sikkerhedskopiet godt nok når vi sidder derhjemme? Hvilke konsekvenser har pandemien haft på den måde vi arbejder med Record management. Hvilke kriser er opstået og hvordan har forskellige virksomheder håndteret den igangværende pandemi?

VIDA har inviteret to specialestuderende, Mille Blak og Line Bertelsen fra SDU i Kolding, til fortælle os lidt om de erfaringer de har gjort sig om emnet, da deres speciale netop omhandler Records Management i lyset af coronapandemien.

Tilmeldingsfrist: 7. april 2021 kl.15:00.

Mødet afholdes via Teams og du får et link tilsendt, når tilmeldingsfristen er udløbet.
Link til tilmelding: info@vida.dk