VIDA

Kalender

sep
29
ons
2021
Dokumenthåndtering i postproduktion i filmbranchen Digitalt møde
sep 29 kl. 17:00 – 18:00

Sedsel Andersen, Bitten Johansen og Signe Vilstrup fra SDU Kolding har skrevet bachelorprojekt om dokumenthåndtering i filmbranchen og stiller spørgsmålet:

Er best practice altid bedst? Digitalisering har skabt store muligheder og skabt en stigning i mængden af data i den danske filmbranche. Vores undersøgelse dykker netop ned i filmbranchen, et ubeskrevet fagområde set med records management briller. Der gives et indblik i påføring af records management og standarder i et fag, som historisk set er styret af best practice. Har filmbranchen kendskab til records management?

Tilmeldingsfrist 27. september kl. 15:00

Mødet afholdes via Teams og du får et link tilsendt, når tilmeldingsfristen er udløbet.
Link til tilmelding: info@vida.dk

dec
9
tors
2021
Aflysning af juleafslutning og medlemsmøde Christiania
dec 9 kl. 16:30 – 20:00

Aflysning af julearrangement! Vi er desværre nødt til at aflyse VIDAs julearrangement grundet mange afbud. Vi håber at kunne flytte det til lysere tider, så hold øje med VIDA.

————————————————————————————————————————————

I år inviterer VIDA til et spændende julearrangement på Christiania. Vi skal have en introduktion til Stadens arkiver gennem 50 år og en rundvisning til (en lille del af) Christiania ved Stadens talsmand, Ole Lykke. Årets julemenu indtages herefter på Spiseloppen.

VIDA genoptager en gammel tradition hvor vi quizzer os frem til heldige og dygtige vindere.

Menu:  Julemad. Angiv ønske om vegetar-eller veganermenu ved tilmelding.

Husk også at skrive om du ønsker at deltage i begge arrangementer eller ej.

Tilmeldingsfrist: 2. december 2021 til info@vida.dk

—————————————————————————————————————————————-

For jer der ikke kan vente helt til jul er der mulighed for et besøg på Charlottenborg, som viser en separatudstilling med nogle af de mange Christianiaplakater. Vises indtil den 14. november 2021.

—————————————————————————————————————————————-

feb
24
tors
2022
Medlemsmøde – Hendes Majestæt Dronningens Håndbibliotek Teamsmøde
feb 24 kl. 17:00 – 18:00

Hendes Majestæt Dronningens Håndbibliotek er Kongehusets private bibliotek, grundlagt i 1746 af Frederik den 5. Det rummer de danske monarkers samling af bøger, håndskrifter, kort, billeder, fotos, musik og meget mere.

Arkivar Julie Mørk-Hansen giver et oplæg om samlingen og om jobbet som arkivar.

Tilmeldingsfrist 23. februar 2022 til info@vida.dk – du modtager link.

mar
24
tors
2022
Schultz – fra trykkeri stiftet i året 1661 til topmoderne it-virksomhed anno 2022 – Fysisk medlemsmøde med tid til netværk og refleksion Schultz
mar 24 kl. 17:00 – 19:00

Historien om en dansk virksomhed, der har genopfundet sig selv adskillige gange.

Danmarks ældste virksomhed ligger i moderne bygninger i ”Spinderiet” i Valby. Schultz blev stiftet i året 1661, og var på den tid et trykkeri, der bl.a. havde Københavns Universitet som kunde. Helt tilbage i 1731 fik Schultz privilegeret på trykning af alle officielle love, og virksomheden har bl.a. stået bag Salmonsens konservationsleksion samt trykningen af Rigsdagstidende og Lovtidende. Schultz har genopfundet sig selv flere gange igennem historien. I midten af 1900-tallet var Schultz en stor forlagsvirksomhed der havde kendte internationale forfattere som Hemingway i ”stalden”. I 1988 blev Schultz omdannet til en fond, og transformationen til en digital virksomhed tog for alvor start. I 2009 blev trykkeridelen – Schultz Grafisk – frasolgt, og Schultz startede udviklingen af forretningskritiske it-systemer til kommunerne. I 2019 etablerede Schultz i samarbejde med Danske Advokater Schultz Legal Research, der tager konkurrencen op med Karnov. I 2021 etablerede Schultz Campus som et digitalt koncept for faglig kompetenceudvikling af ledere og sagsbehandlere i den offentlige sektor.

Direktør for Viden & Indhold Eskil Thygesen, vil give sit bud på, hvad der karakteriserer en virksomhed med en levetid på 360 år der gennem alle årene har ageret i et konkurrencefyldt marked.

Efter en mindre forplejning fortsætter vi med ”Speeddating – find dine nye faglige sparringspartner eller mentor”

Du deltager gratis hvis du er medlem af VIDA. Overvejer du om VIDA er et sted for dig tilbyder vi at du kan deltage for 250 kr. Er du studerende kan du deltage for 100 kr. Kan efterfølgende konverteres til et års medlemskab.

Tilmeldingsfrist: 22. marts til info@vida.dk

Støt op om VIDA – vi ses!

apr
26
tirs
2022
Virksomhedshistorie – Fysisk medlemsmøde med tid til netværk og refleksion Huset
apr 26 kl. 17:00 – 19:30

Mød to danske globale virksomheder, der vægter virksomhedshistorien. På mødet vil Ida Heiberg Bøttiger, Heritage & Archive Manager, Georg Jensen  og Tine Froberg Mortensen, Records Manager, LEGO Group holde indlæg.

Tilmeldingsfrist: 22. april 2022 til info@vida.dk

maj
24
tirs
2022
Medlemsmøde og generalforsamling Bådsmandsstræde 43 (på gaden)
maj 24 kl. 16:30 – 19:30

Vi skal have en introduktion til Stadens arkiv og en rundvisning til (en lille del  af) Christiania ved Stadens talsmand, Ole Lykke. Derefter går vi til Restaurant Kontiki, hvor vi afholder generalforsamling og er vært for et måltid mad.

Generalforsamling begynder 18:15.

Adresse på Restaurant Kontiki: Takkelloftvej 31 (en restaurantbåd der ligger mellem Arkitektskolen og Operaen). Webpage: Kontiki (kontikibar.dk)

Tilmeldingsfrist: 20. maj 2022 til info@vida.dk

Husk at skrive hvilken del af arrangementerne du ønsker at deltage i (rundvisning, generalforsamling og spisning – herunder om du vil have kødbræt eller vegetarbræt).

aug
30
tirs
2022
Arrangement hos Arktisk Institut
aug 30 kl. 17:00 – 18:30

VIDA skyder efterårssæsonen ind med et spændende besøg hos Arktisk Institut

Vi har planlagt følgende:
Kl. 17.00: Introduktion til vores samlinger over en kop kaffe/the. Direktør Bent Nielsen, arkivchef Jørgen Trondhjem, fotodigitaliseringschef Stig Søndergaard og projektleder Lone Riis fortæller.

Kl. 17.30: Rundtur i arkiverne sammen med Jørgen, Stig og Lone.

Kl. 18.00: Derefter inviterer vi på minibyvandring, hvor Stig vil fortælle om området og den arktiske forbindelse.

Vi lukker og slukker senest kl.18.30.

Tid & Sted: Tirsdag den 30. august 2022 kl. 17.00 i Strandgade 102 på Christianshavn.

Tilmeldingsfrist: Senest fredag den 26. august 2022

Kort om Arktisk Institut
Instituttet indsamler, registrerer, bevarer og formidler arkivsamlinger, der vedrører arktiske forhold; i særdeleshed dansk ekspeditionshistorie i Grønland. Indholdet spænder fra dokumenter, fotografier og kort til kunst og genstande, lyd og film, og digitaliserede vidensdatabaser.

Vi glæder os til at se jer,
Bestyrelsen

nov
8
tirs
2022
Hvordan får man brugere til at elske nye systemer og processer?? Devoteam
nov 8 kl. 16:30

Hvordan får man brugere til at elske nye systemer og processer??

En fælles drøftelse og oplæg fra Devoteam, et konsulenthus med mange års erfaring med implementering af nye systemer.

På medlemsmødet vil du få konkret tips til, hvordan du får brugerne til at bruge systemerne, hvad virker og hvad virker ikke. Vi vil trække på hinanden erfaringer og der vil være god mulighed for at netværke. Der vil blive serveret en mindre forplejning.

Dato: Tirsdag den 8. november 2022 klokken 16:30
Sted: Devoteam, Lyngbyvej 2, 2100 København Ø (Metro Vibenshus Runddel, M3 går lige til døren.)
Tilmeldingsfrist: 5. november 2022 til kontakt@vida.dk

Vi glæder os til at se jer,
Bestyrelsen

Foto: Vibenshuset – International kontorhus. Vibenshuset.dk

dec
8
tors
2022
VIDAs julearrangement 2022 By og Havns lokaler
dec 8 kl. 16:20 – 21:00

Københavns Hjerte – Københavns Havn

Julen nærmer sig med hastige skridt og det samme gør Vidas julearrangement. I år tager vi turen rundt i den københavnske havne-historie fra havnen selv til dem der benytter den.

Først med et besøg i den nyligt åbnede By og Havn udstilling, hvor arkivet kommer til live gennem dets store samling af fotos, kort, tegninger og film. Arkivalierne, der stadig er i brug i dag som arbejdsredskaber for By og Havns anlægsafdeling, fortæller om en havn i konstant udvikling med udspring i den gamle havneopbygning. Af denne grund er udstillingen også i konstant forandring alt efter om arkivalier er i brug og da der stadig indscannes nyt materiale vil der hele tiden være nyt at se.

Efter besøget i By og Havn går turen til det hemmelige museum på Esplanaden, nemlig A. P. Møller – Mærsks museum, hvor man blandt andet kan opleve Skibsreder A.P. Møllers kontor samt få et unikt indblik i rederiets historie. Vi vil blive vist rundt af arkivets leder, Henning Morgen, der vil fortælle museets egen historie og vi vil få mulighed for at opleve verdens største containerrederi helt tæt på.

Efter museerne slutter vi, traditionen tro, arrangementet af på Cafe Sankt Petersborg, hvor der vil blive serveret en juleanretning og et glas efter behag.

Tid og sted:
Vi mødes kl 16.20 ved By og Havns lokaler på Nordre Toldbod 7.
Kl. ca 17.15 går vi til A. P. Møller – Mærsk Museet.
Kl. 18.30 sætter vi os til bords i en af Københavns ældste restauranter.

Tilmeldingsfrist: 5. december 2022 til kontakt@vida.dk

jan
17
tirs
2023
Nytårsbobler og et kig ind i fremtiden Valby Kulturhus
jan 17 kl. 16:30

Vi starter året med et fagligt arrangement og et glas bobler for at markere et nyt VIDA-år. Du får inspiration og god tid til at netværke.

Vi tager temperaturen på fremtidens arbejdsmarked og kompetencer. ”Informationsspecialister” kan have mange forskellige uddannelser og baggrunde og arbejde med håndtering af alle typer af information og data til forskellige formål som for eksempel dokumenthåndtering, records management, ESDH, arkiv, dokumentkontrol, arkiv, data management og meget andet.

Der er lagt op til nogle timer i godt selskab der kan gøre os alle klogere på vores fremtidige kolleger. Programmet ser således ud:

  • Velkomst og godt nytår
  • Vi hilser på hinanden – bordet rundt
  • Oplæg: Fremtidens informationsspecialister ved Tove Faber Frandsen, Syddansk Universitet, Institut for Design og Kommunikation.
  • Oplæg: Hvor er informationsfaget og arbejdsmarkedet på vej hen? ved Torben Jensen, Forbundet Kultur og Information
  • Debat: Er der et gab mellem de kommende informationsspecialister og jobmuligheder?

Tilmeld dig gerne allerede nu på kontakt@vida.dk. Tilmeldingsfrist er 13. januar 2023.