VIDA

Calendar

sep
28
man
Generalforsamling og medlemsmøde MBK
sep 28 kl. 17:00 – 20:00

Vi lægger ud med et fagligt indlæg om videndelingens mange aspekter. Efter medlemsmødet afholdes generalforsamling. Under generalforsamlingen serveres en tapasanretning bestående af 10 komponenter med 1 glas vin, vand eller øl.

 

Tilmeldingsfrist: 23. september 2020 via info@vida.dk

okt
22
tors
Københavns Museum
okt 22 kl. 16:15 – 17:30

Omvisning i det nye Københavns Museum – Fra overformynderi til moderne museum. Omvisningen tager os med bag kulisserne og givet indblik i det arbejde, der er gået forud for udstillingerne. Få indblik i nogle af de mange valg og ikke mindst fravalg som har fundet sted. Vi mødes ved indgangen kl. 16:15 – rundvisningen starter kl. 16:30.

 

Tilmeldingsfrist: 19. oktober 2020 via info@vida.dk

dec
3
tors
Frihedsmuseet
dec 3 kl. 17:30 – 18:15

Tag med på en spændende tur gennem besættelsestidens Danmark, når vi besøger Frihedsmuseet, der er museet for Danmarks modstandskamp.

Tilmelding er lukket.

Juleafslutning Café Petersborg
dec 3 kl. 18:30 – 21:00

VIDA’s årlige julefrokost.

Tilmelding er lukket.

feb
24
ons
Digitalt møde – Brug arkivet – Find dine gamle oplysninger på Rigsarkivet Digitalt møde
feb 24 kl. 17:00 – 18:00

Førhen var det ikke altid ligetil at søge om egne arkiverede oplysninger hos Rigsarkivet. Det krævede som regel, at man søgte særlig tilladelse og derefter enten selv gennemgik papirerne på læsesalen eller betalte for at få dem undersøgt.
Med den nye ændring af arkivloven er det nu både nemmere og gratis for den enkelte at få udleveret oplysninger som fødselstidspunkt, gamle eksamensbeviser og lægejournaler. Og det har givet markant mere travlhed på Rigsarkivet.

Vi har inviteret Enhedschef Allan Vestergaard til at fortælle om baggrunden for Rigsarkivets nye tiltag. I indlægget kommer vi bagom processen og får indsigt i, hvordan borgerne bliver serviceret og de hyppigste spørgsmål.

Dette møde afvikles via Teams og du får et link tilsendt når tilmeldingsfristen er udløbet.

Tilmeldingsfrist: 22. februar 2021 på info@vida.dk.

mar
17
ons
Digitalt møde – RPA- Automatisering af arbejdsgange – robotautomatisering Digitalt møde
mar 17 kl. 17:00 – 18:00

Kan robotter erstatte mennesket?
Med Robotic Process Automation (RPA) er svaret “Måske”.
RPA er en softwareløsning, der imiterer almindelig medarbejder-adfærd i virksomhedens IT-systemer gennem softwarerobotter eller Virtual assistance. Disse kan logge ind, indtaste, indsamle information, strukturere data og meget mere, gennem samme interface, som medarbejderne bruger.
Forskellen er dog, at de gør det 10 gange hurtigere end deres menneskelige kolleger og arbejder 24/7 uden at gå på kompromis med kvaliteten. RPA har været undervejs længe, men først indenfor de seneste år er teknologien blevet tilgængelig og gennemarbejdet nok til at indfri det store forbedringsarbejde, der ligger i at automatisere rutineprægede, gentagne og manuelle opgaver.
Ved at bruge RPA frigøres ressourcer i organisationen til mere værdiskabende opgaver, mens de nyeste undersøgelser peger på, at virksomheder der helt melder sig ud af denne teknologiske transformation risikerer at blive udkonkurreret i markedet.
Vi har inviteret Michael Fray, der har arbejdet med automatisering af arbejdsgange i mange år – de seneste år ved brug af RPA, til en snak om RPA, hvordan en robot virker.

Tilmeldingsfrist: 15. marts 2021

Mødet afholdes via Teams og du får et link tilsendt, når tilmeldingsfristen er udløbet.
Link til tilmelding: info@vida.dk

apr
8
tors
Digitalt møde – Records management i en krisetid Digitalt møde
apr 8 kl. 17:00 – 18:00

Det er nok ikke gået nogens næse forbi at COVID-19 pandemien har sat sit præg på vores arbejdsgange på den ene eller den anden måde. Hvad end det er kampen med at få systemerne til at fungere med internettet på hjemmearbejdspladsen eller forhøjet risiko ved at behandle data på private bredbånd og bliver vores data digitaliseret, arkiveret og sikkerhedskopiet godt nok når vi sidder derhjemme? Hvilke konsekvenser har pandemien haft på den måde vi arbejder med Record management. Hvilke kriser er opstået og hvordan har forskellige virksomheder håndteret den igangværende pandemi?

VIDA har inviteret to specialestuderende, Mille Blak og Line Bertelsen fra SDU i Kolding, til fortælle os lidt om de erfaringer de har gjort sig om emnet, da deres speciale netop omhandler Records Management i lyset af coronapandemien.

Tilmeldingsfrist: 7. april 2021 kl.15:00.

Mødet afholdes via Teams og du får et link tilsendt, når tilmeldingsfristen er udløbet.
Link til tilmelding: info@vida.dk

maj
27
tors
Generalforsamling og medlemsmøde Husets biograf
maj 27 kl. 17:00 – 20:00

Da det er en ekstraordinær tid, har vi i år valgt at holde generalforsamlingen i Husets biograf, Rådhusstræde 13 – 1466 København hvor der er god plads til alle.

Under generalforsamlingen serveres et mindre traktement.

Dagsorden for generalforsamlingen

Valg af dirigent

Formandens beretning

Årsregnskab

Forslag fra medlemmer og bestyrelse

Valg af bestyrelsesmedlemmer

Bestyrelsen kan bestå af op til 7 medlemmer. I perioden 2020-2021 har bestyrelsesopgaven været varetaget af 5 medlemmer. I lige år skal der vælges mindst tre medlemmer og i ulige år mindst 2 medlemmer.

I 2021 er følgende på valg:

    • Tine Weirsøe  – villig til genvalg
    • Annette Rokkjer – villig til genvalg

Valg af revisor og revisorsuppleant

I 2021 er følgende på valg:

    • Henning Morgen – villig til genvalg

Eventuelt

Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal jævnfør vedtægterne være bestyrelsen i hænde senest 15 dage før generalforsamlingen – det vil sige den 12. maj 2021. Forslag sendes til info@vida.dk.
Du finder VIDAs vedtægter på vores hjemmeside.

Efter generalforsamlingen vil bestyrelsen facilitere en kort workshop under overskriften ”Udvikling af VIDA”. Vi vil gerne tage en temperatur hos medlemmerne og have dine tanker om hvor VIDA skal være om fem år. Hvad skal vi som bestyrelse gøre mere af og hvordan udvikler vi foreningen?

Herefter begiver vi os ud på en byvandring under overskriften ”Hvorfor hedder det sådan?”

Byvandringen begynder kl. 18 og varer mellem 1, 5 til 2 timer

Om turen skriver vores guide Jens Ulrik følgende:

Gadenavne er en evig kilde til undren når man går igennem gader og stræder, og det kan heller ikke være nemt at finde de navne som vil klinge genkendende for alle i eftertiden.

I middelalderbyen har man så valgt den strategi, at lade gaderne hedde det, de hed i folkemunde, da gadeskilte blev obligatoriske i 1842 – Jo ældre, jo bedre. Mange af disse navne kan dateres tilbage til 1400-tallet, mens andre kendes med ældre navne som man dog helst ikke vil kendes ved.

Således havde f.eks. Krystalgade et langt mindre flatterende navn indtil dens navneændring i 1818. Andre gader har hvad der kan synes åbenlyse referencer, men alligevel betyde noget helt andet. Gåsegade refererer f.eks. til et bryggeri og ikke fuglen. Og Brolæggerstræde var en bryggergade langt længere end den var beboet af brolæggere. De plattyske navne skaber også forvirring, for hvad betyder Hyskenstræde eller Knarbrostræde?

Navne er identitet ikke kun for mennesker men også gader og huse. Hvad tænker du når man siger Istedgade? Nok ikke slaget ved Isted 1850, sådan som det oprindeligt var tænkt. Andre gader forsvandt med skiltene fordi de var lige friske nok. Du finder f.eks. Ikke Springgade mere, da man så sandelig ikke ville risikere at skulle forklare lille Lise hvad dét handlede om.

På denne tur får du nogle af forklaringerne og måske endnu flere, for hvert et kryds i indre by giver endnu et navn af mere eller mindre kendt karakter. Nogle er sjove, nogle er lumre, men jeg lover: Ingen er kedelige.

Tilmelding til medlemsarrangement og/eller generalforsamling skal ske senest 20. maj 2021 ved mail til info@vida.dk.
Deltagelse i medlemsarrangement og generalforsamling er gratis for VIDAs medlemmer.

 

På gensyn 27. maj 2021
Bestyrelsen i VIDA

 

 

jun
30
ons
Vil du med VIDA til Roskilde? Ragnarock – Museet for pop, rock og ungdomskultur
jun 30 kl. 18:15 – 21:00

Onsdag d. 30. juni inviterer VIDA dig med til særudstillingen ”SMATTENS MAGI – 50 ÅRS AFTRYK AF ROSKILDE FESTIVAL” på Ragnarock i Roskilde. Her skal vi høre om festivalens forunderlige og spændende historie på en guidet tour af 1 times varighed.

Vi mødes kl. 18:15 og følger rundvisningen  ”Hegnet er væltet! Roskilde Festival 50 år”. Museet er åbent til 21:00 og man er derfor velkommen til at fortsætte på egen hånd efter arrangementet.

Der er et begrænset antal pladser, og det er først til mølle.

Tilmelding senest d. 20. juni til info@vida.dkHusk at melde dig ind i VIDA, hvis du ikke allerede er medlem (http://vida.dk/bliv-medlem/indmeldelse/).

Parkeringsinfo: Parkering Musicon Syd – Pulsen 15, 4000 Roskilde.

sep
9
tors
Data mining Digitalt møde
sep 9 kl. 17:00 – 18:00

Søren Dalsgaard – Digital Lead i Library and Information Services i Novozymes vil fortælle og demonstrere text mining. Det er en metode til at trække essentiel information ud af dokumenter i Novozymes elektroniske vidensdatabase Luna, så brugerne allerede ved visning af søgeresultatet kan vurdere dokumentets relevans. Hvis det er nævnt i dokumentet, vil man bl.a. kunne se patent nr., produkt navn, applikation mm. En stor hjælp når man skal søge i Luna som har eksisteret i 25 år og som har rigtig mange registreringer.

Tilmeldingsfrist 7. september 2021 kl. 15:00

Mødet afholdes via Teams og du får et link tilsendt, når tilmeldingsfristen er udløbet.
Link til tilmelding: info@vida.dk